ÖTV düzenlemesi Meclis’ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?

Ekonomi 26.06.2025 - 19:04, Güncelleme: 26.06.2025 - 19:04 165 kez okundu.
 

ÖTV düzenlemesi Meclis’ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda kabul edilen yeni ekonomi paketiyle binek otomobillerde ÖTV oranları yüzde 80–220’ye yükseliyor
ÖTV düzenlemesi Meclis’ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor? TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, Yeni Ekonomi Paketi’ni kabul ederek binek otomobillere uygulanan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) dilimlerinde kapsamlı bir revizyona gitti. Düzenlemeyle birlikte, vergisiz satış fiyatına ve motor hacmine göre sınıflandırılan içten yanmalı motorlu binek araçlarda artık ÖTV oranları yüzde 80 ile yüzde 220 arasında değişecek. Mevcut sisteme göre; vergisiz fiyatı 280 bin TL’nin altında ve motor hacmi 1.600 cc’ye kadar olan otomobiller için yüzde 45, 50, 60 ve 70 olmak üzere dört dilim bulunuyordu. Ancak TBMM’de yapılan son oylamada, uygulamadaki düşük dilimler tamamen kaldırıldı. Komisyon üyelerinin değerlendirmesine göre, piyasadaki araçların tamamı zaten bu dilimlerin üzerinde kaldığı için düşük oranların varlığı pratik bir anlam taşımıyordu. Yeni düzenlemeyle araç segmentleri sadeleştirilip ÖTV taban oranı yüzde 80’e yükseltilerek vergi gelirlerinin artırılması hedefleniyor. Arazi taşıtı sınıfında yer alan, azami yük kütlesi 3.500 kg’ı geçmeyen kamyonet tipi araçlar için ÖTV oranı ise yüzde 50 olarak sabitlendi. Böylece hem ticari amaçlı hafif ticari araç sahiplerinin vergi yükü öngörülebilir hale gelmiş oldu hem de sektör ölçeğinde rekabet dengesi gözetildi. Güvenlik güçleri tarafından kullanılacak, yerli üretim katkı oranı en az yüzde 40 olan araçların ise ilk alımları ÖTV’den muaf tutulacak. Söz konusu araç teslimatları ayrıca Katma Değer Vergisi (KDV) istisnasına da dâhil edildi. Savunma ve kamu hizmetlerinin araç ihtiyacının yerli üretim üzerinden karşılanması özendirilecek. Paket, araç vergilendirmeleriyle sınırlı kalmıyor. Kayıtdışılıkla mücadele kapsamında AR-GE personelinin ücretlerine sağlanan sınırsız vergi muafiyetine üst sınır getiren düzenlemeler de meclis tasarısında yer aldı. Ayrıca, LPG dağıtıcılarının başka bir dağıtıcıdan temin ettiği LPG’yi üçüncü bir dağıtıcıya satışı kısıtlanarak tedarik zincirinde şeffaflık artırılacak. Yatırım teşviklerine ilişkin yeni kurallar da pakette yer buldu. Buna göre; yeni teşvik belgelerinde indirim hakkı en fazla 10 yıl süreyle kullanılabilecek, tüm yatırımlarda kurumlar vergisi yüzde 60 oranında indirimli uygulanacak, yatırımlara katkı oranı ise yüzde 50 ile sınırlandırılacak. Bu sayede; yatırımcıların uzun vadeli planlama yapması ve teşvik desteğinden yararlanma sürelerinin netleşmesi amaçlanıyor. Komisyondan geçen teklifin yasalaşması için TBMM Genel Kurulu’na gelmesi ve Cumhurbaşkanı onayının ardından Resmi Gazete’de yayımlanması bekleniyor. Uygulamaya geçiş tarihi ise en geç 1 Temmuz 2025 olarak belirlendi.
TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda kabul edilen yeni ekonomi paketiyle binek otomobillerde ÖTV oranları yüzde 80–220’ye yükseliyor

ÖTV düzenlemesi Meclis’ten geçti: Hangi değişiklikler geliyor?

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, Yeni Ekonomi Paketi’ni kabul ederek binek otomobillere uygulanan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) dilimlerinde kapsamlı bir revizyona gitti. Düzenlemeyle birlikte, vergisiz satış fiyatına ve motor hacmine göre sınıflandırılan içten yanmalı motorlu binek araçlarda artık ÖTV oranları yüzde 80 ile yüzde 220 arasında değişecek.

Mevcut sisteme göre; vergisiz fiyatı 280 bin TL’nin altında ve motor hacmi 1.600 cc’ye kadar olan otomobiller için yüzde 45, 50, 60 ve 70 olmak üzere dört dilim bulunuyordu. Ancak TBMM’de yapılan son oylamada, uygulamadaki düşük dilimler tamamen kaldırıldı. Komisyon üyelerinin değerlendirmesine göre, piyasadaki araçların tamamı zaten bu dilimlerin üzerinde kaldığı için düşük oranların varlığı pratik bir anlam taşımıyordu. Yeni düzenlemeyle araç segmentleri sadeleştirilip ÖTV taban oranı yüzde 80’e yükseltilerek vergi gelirlerinin artırılması hedefleniyor.

Arazi taşıtı sınıfında yer alan, azami yük kütlesi 3.500 kg’ı geçmeyen kamyonet tipi araçlar için ÖTV oranı ise yüzde 50 olarak sabitlendi. Böylece hem ticari amaçlı hafif ticari araç sahiplerinin vergi yükü öngörülebilir hale gelmiş oldu hem de sektör ölçeğinde rekabet dengesi gözetildi.

Güvenlik güçleri tarafından kullanılacak, yerli üretim katkı oranı en az yüzde 40 olan araçların ise ilk alımları ÖTV’den muaf tutulacak. Söz konusu araç teslimatları ayrıca Katma Değer Vergisi (KDV) istisnasına da dâhil edildi. Savunma ve kamu hizmetlerinin araç ihtiyacının yerli üretim üzerinden karşılanması özendirilecek.

Paket, araç vergilendirmeleriyle sınırlı kalmıyor. Kayıtdışılıkla mücadele kapsamında AR-GE personelinin ücretlerine sağlanan sınırsız vergi muafiyetine üst sınır getiren düzenlemeler de meclis tasarısında yer aldı. Ayrıca, LPG dağıtıcılarının başka bir dağıtıcıdan temin ettiği LPG’yi üçüncü bir dağıtıcıya satışı kısıtlanarak tedarik zincirinde şeffaflık artırılacak.

Yatırım teşviklerine ilişkin yeni kurallar da pakette yer buldu. Buna göre; yeni teşvik belgelerinde indirim hakkı en fazla 10 yıl süreyle kullanılabilecek, tüm yatırımlarda kurumlar vergisi yüzde 60 oranında indirimli uygulanacak, yatırımlara katkı oranı ise yüzde 50 ile sınırlandırılacak. Bu sayede; yatırımcıların uzun vadeli planlama yapması ve teşvik desteğinden yararlanma sürelerinin netleşmesi amaçlanıyor.

Komisyondan geçen teklifin yasalaşması için TBMM Genel Kurulu’na gelmesi ve Cumhurbaşkanı onayının ardından Resmi Gazete’de yayımlanması bekleniyor. Uygulamaya geçiş tarihi ise en geç 1 Temmuz 2025 olarak belirlendi.

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve meydantv.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.